"Nepovažuji se za profesionálního fotografa a nikdy jsem se fotografováním neživil. Na to mám fotografii příliš rád"

Translate - Váš jazyk

csbebghrenfrdeitjaplptrugdskesuk

Nezáleží až tak dalece na tom, jakým fotoaparátem fotografii pořídíme, ani na tom, jak dalece jsme technicky zdatní. Mnohem důležitější je, jak dokážeme vnímat svět kolem sebe, a co chceme svou fotografií sdělit ostatním. Fotografie je jedním z prostředků, jak svému okolí sdělit svoje pocity, své emoce, svůj pohled na svět. Fotografie může být přesným popisem události nebo předmětu, může přesně zachytit nejjemnější detaily, může kvalitně zprostředkovat důležitou informaci.

A bude to dobrá a technicky dozajista kvalitní fotografie. Samotná kvalita však nestačí k tomu, aby dokázala diváka zaujmout, řekla něco o svém autorovi, o jeho pocitech, aby jiným ukázala jeho pohled na svět a snad se i zamyslet. Aby fotografie dokázala oslovit jiné, musí být stejně jako pěkná píseň, báseň či obraz, naplněna emocemi. Technika nám může pomoci, ale nic za nás neudělá. Ani ten nejlepší, nejdokonalejší a nejdražší fotoaparát, sám o sobě není zárukou dobré fotografie

Je naše fotografie dobrá?

Hodnocení uživatelů: 0 / 5

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Jak je to vlastně s fotografiemi? Která fotografie je dobrá a která naopak ne?

Nejprve si řekněme, co by měla dobrá fotografie splňovat.

Jak již kdysi řekl vynikající fotograf Andreas Feininger (*27. prosinec 1906, Paříž – † 18. únor 1999, New York) „Při úvahách nad fotografiemi, které instinktivně považuji za dobré, zjišťuji, že tyto obrazy mají bez výjimky, i když v různé míře, čtyři vlastnosti:

  • zaujmou pozornost
  • obsahují patrný záměr a smysl
  • působí emotivně
  • mají grafickou působivost

U obrazů, které mě nechávají chladným, jeden či několik těchto aspektů schází. A čím méně jich nacházím, tím méně se mi fotka líbí.“

Co to pro nás znamená? Především to, že by fotografie měla nést nějaké sdělení, vyvolávat emoce, být graficky působivá. Právě to sdělení, které by dobrá fotografie měla nést, bývá největší problém. Proč?

Představme si fotografii, na které je zachycena skupinka turistů. Hlavním motivem snímku je ona skupinka turistů a pozadí, třebas i velice zajímavé, je pouze doplňkem snímku. Pro nás, jako přímé účastníky nějakého výletu, dovolené apod. znamená taková fotografie vzpomínku na pěkně prožité chvíle a nese tedy i ono sdělení a emoce. Stejně nebo podobné sdělení nese i těm, kteří jsou na fotografii zachyceni. Pro jiné, kteří k danému okamžiku nemají žádný vztah, však žádné sdělení nepřináší.

A podobné to je např. i u fotografií z rodinných oslav, fotografií našich dětí apod. Snímek, který v nás vyvolá emoce, nemusí stejné emoce vyvolávat i u jiných. Především je to otázka volby hlavního motivu snímku. Zkusme si u prvního snímku představit, že vyměníme úlohy motivu. Jako hlavní motiv zvolíme třeba nějaký výrazný bod, horu, osamocený strom nebo třeba kus skály, který umístíme do podle pravidla třetin. Skupina turistů se potom stává doplňujícím prvkem snímku a nebude již tím, co jako první upoutá pozornost diváka. Podpoří však hlavní motiv. Umožní divákovi např. porovnat nepatrnost člověka s velikostí hor, skály apod. Tím podpoří celkový dojem a působení na diváka a nese jisté sdělení i těm, kteří nejsou s fotografií jakkoli spojeni.

Podobné je to i s čistě rodinnou fotografií. Představme si situaci, kdy vyfotografujeme malé dítě u dortu, při oslavě jeho narozenin. Pro nás to bude dokumentární snímek a jistě bude i po letech působit emotivně. Bude tak ale působit na někoho jiného?

Zkusme takový snímek pořídit trochu jinak.

Vezměme detailnější záběr hlavy (ani nemusí být v záběru celá) s pusou pěkně „upatlanou“ krémem z dortu. Takový snímek nezaujme jenom vás, ale dozajista i každého, kdo ho uvidí. A těch možností, jak z takové oslavy pořídit poutavé fotografie, je bezpočet.

Nezáleží jen na motivu a správné expozici >>>

 

Nové fotografie v galerii

QR Code
Qr Code
QR Code

Licence

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons
Uveďte původ, Neužívejte komerčně, Nezpracovávejte
3.0 Česká republika License
.

Pro možnost použití zde publikovaných fotografií ke komerčním účelům, kontaktujte autora se žádostí o udělení licence

Cookies nám usnadňují poskytování našich služeb. S využitím našich služeb nám dovolujete používat cookies.
Další informace OK