"Nepovažuji se za profesionálního fotografa a nikdy jsem se fotografováním neživil. Na to mám fotografii příliš rád"

Translate - Váš jazyk

csbebghrenfrdeitjaplptrugdskesuk

Nezáleží až tak dalece na tom, jakým fotoaparátem fotografii pořídíme, ani na tom, jak dalece jsme technicky zdatní. Mnohem důležitější je, jak dokážeme vnímat svět kolem sebe, a co chceme svou fotografií sdělit ostatním. Fotografie je jedním z prostředků, jak svému okolí sdělit svoje pocity, své emoce, svůj pohled na svět. Fotografie může být přesným popisem události nebo předmětu, může přesně zachytit nejjemnější detaily, může kvalitně zprostředkovat důležitou informaci.

A bude to dobrá a technicky dozajista kvalitní fotografie. Samotná kvalita však nestačí k tomu, aby dokázala diváka zaujmout, řekla něco o svém autorovi, o jeho pocitech, aby jiným ukázala jeho pohled na svět a snad se i zamyslet. Aby fotografie dokázala oslovit jiné, musí být stejně jako pěkná píseň, báseň či obraz, naplněna emocemi. Technika nám může pomoci, ale nic za nás neudělá. Ani ten nejlepší, nejdokonalejší a nejdražší fotoaparát, sám o sobě není zárukou dobré fotografie

Úpravy

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Snižují dodatečné úpravy kvalitu fotografie?

Hodně začínajících fotografů nebo možná lépe řečeno majitelů fotoaparátů je přesvědčeno, že ano. Jejich přesvědčení je ovlivněno několika faktory. Jedním z nich je reklama prodejců fototechniky, přesvědčující potencionálního zákazníka o tom, že koupí-li si ten, či onen fotoaparát, budou jejich fotografie vždy naprosto dokonalé. Díky tomu je hodně těch, kteří věří, že stačí koupit fotoaparát, nastavit automatický režim a potom už jen mačkat spoušť. Fotky přece musí být dokonalé. Někdy je v tomto omylu utvrzují i fotografie, které pořídí a které nejsou špatné. Přesto je pravda poněkud jiná. Dobrý fotoaparát může k dokonalosti fotografie přispět, ani nikdy nemůže zaručit, že dokonalá skutečně bude. Fotoaparát, i ten nejdokonalejší a nejdražší, pořád je a bude jen prostředkem, nástrojem v rukou fotografa. A o tom, jestli bude fotografie skutečně dokonalá, o tom rozhoduje fotograf. Jistě. Budeme-li za ideálních podmínek , pěkného slunečného počasí, nejlépe se sluncem v zádech, fotografovat nenáročnou scénu dokážeme pořídit pěkné rodinné fotografie i v automatickém režimu. V okamžiku, kdy se před naším objektivem objeví scéna náročnější a světelné podmínky nebudou ani zdaleka ideální, bude nás nejspíš čekat zklamání, protože fotografie nebudou ani zdaleka tak pěkné, jako jsme očekávali.

Další faktor podporující dojem zbytečnosti dodatečných úprav fotografií je ten, že si snad až příliš často neuvědomujeme, že neupravená fotografie ve skutečnosti neexistuje. Úpravy fotografií, sloužící k jejich vylepšení, jsou staré, jako fotografie sama. V analogové fotografii spočívaly především ve způsobu vyvolání negativu i pozitivu, složení vývojky, její koncentrace, teplota, čas po který je materiál vyvoláván, to všechno ovlivňuje konečný výsledek, stejně, jako prodlužování nebo naopak zkracování expozice některých partií snímku při zpracování pozitivů, či konečná retuš hotových fotografií. V digitální fotografii je situace poněkud jiná a nabízí se i mnohem víc možností, jak fotografii vylepšit. Víme, že u digitálních fotoaparátů jsou snímky ukládány na paměťovou kartu. Ukládány jsou ve dvou základních datových formátech, .jpg nebo .raw, případně mohou být ukládány v obou těchto formátech současně (pro formát .raw přitom různí výrobci fotoaparátu používají různé označení. Nikon např. .nef, Canon .crw, případně .cr2 atd). Formát .jpg je běžný datový formát pro zpracování obrazových dokumentů. Soubory .raw vedle toho obsahují "surová" data ze snímače fotoaparátu a jsou digitální obdobou negativ. Nejsou přímo použitelné jako obrázek, ale obsahují všechny potřebné informace k jeho vytvoření.

Abychom získali použitelnou fotografii (ve formátu .jpg), je nutné data získaná snímačem fotoaparátu nejprve zpracovat. Fotoaparáty jsou proto vybaveny odpovídajícím softwarem, který data ze snímače zpracuje a poté je uloží na paměťovou kartu. Vlastnosti snímačů a jejich schopnosti zachytit snímaný obraz se mohou u různých výrobců v detailech lišit a proto také každý výrobce fotoaparátu používá svoje vlastní programové vybavení, obsahující pro daného výrobce a daný typ fotoaparátu typické algoritmy. Proto se můžeme setkat s tím, že několika fotoaparáty pořídíme fotografii, ve stejném okamžiku a za stejných podmínek (totožná ohnisková vzdálenost objektivu, stejná clona i expoziční čas), výsledné fotografie se však budou (nebo mohou) lišit jak v barevném podání, tak i v podání světel a stínů.

Data ukládaná do souborů .raw, fotoaparát nezpracovává a musíme je tedy zpracovat pomocí některého z grafických editorů, obsahujících funkci podporující práci s těmito soubory. Výhodou ovšem je, že soubory .raw obsahují oproti .jpg mnohem větší množství obrazových dat, navíc neovlivněných žádným zásahem. díky tomu nabízejí mnohem větší možnosti bezeztrátových úprav než formát .jpg. Patří k nim především korekce expozice, vyvážení bílé, úprava tonality apod.

Dodatečné úpravy fotografií jsou v mnoha případech nutností

Je bohužel velice rozšířeným názorem, že fotografie není nutné upravovat nebo, že je úpravy poškozují. "Dobrý fotograf přece musí umět udělat fotografii bez úprav". Pravda je ale někde úplně jinde. Pokud fotografujeme do formátu .jpg, potom příliš možností pro úpravy nemáme a pokud jsme snímky pořídili za optimálních podmínek, ani příliš upravovat nemusíme. I tak jdou ale některé úpravy nutné. Například doladění barev, často neodpovídajících skutečnosti (modrozelená obloha, namísto modré, příliš ostré nebo naopak mdlé barvy apod.).
Pokud fotografujeme za zhoršených světelných podmínek, při nedostatku světla, v protisvětle apod. budeme s největší pravděpodobností nuceni sáhnou k hlubším úpravám. 
Na následujících snímcích můžeme posoudit rozdíly mezi neupraveným a upraveným snímkem pořízeným ve formátu .jpg a mezi snímkem pořízeným ve formátu .raw (bez úprav, pouze převedeném do formátu.jpg) a stejným snímkem, který byl upravený

 

Slunečnice - neupravená fotografie ve formátu .jpg


Slunečnice - táž fotografie, pořízená ve formátu .jpg, dodatečně upravená

 

Ráno - fotografie pořízená ve formátu .raw, bez úprav, pouze převedená do formátu .jpg


Ráno - stejná fotografie po úpravě a převodu do .jpg

Je zřejmé, že se dodatečným úpravám většiny našich fotografií nevyhneme. Otázkou tedy není ani tak jestli upravovat, jako je mnohem důležitější jak upravovat. Citlivá úprava, doladění expozice, světel a stínů, drobná úprava barev, to vše nám může pomoci a zlepšit úroveň naší fotografie. Jak ale platí, nic se nemá přehánět. Proto je důležité věnovat úpravám fotografií velkou pozornost a postupovat s citem. Přehnaná barevnost, nepřirozený kontrast a všelijaké efekty, našim fotografiím příliš nepomohou.

Podívejme se na nejčastěji se objevující chyby, kterých se při úpravách fotografií dopouštíme >>>

 

Nové fotografie v galerii

QR Code
Qr Code
QR Code

Licence

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons
Uveďte původ, Neužívejte komerčně, Nezpracovávejte
3.0 Česká republika License
.

Pro možnost použití zde publikovaných fotografií ke komerčním účelům, kontaktujte autora se žádostí o udělení licence

Cookies nám usnadňují poskytování našich služeb. S využitím našich služeb nám dovolujete používat cookies.
Další informace OK